Voor volwassen

Hoe houd je het gamen onder controle?

Je kunt niet zeggen of iemand teveel gamet aan de hand van het aantal uur dat hij eraan besteedt. Het gaat erom dat er een goede balans is tussen het gamen en andere dingen. Zolang het gamen dingen als genoeg bewegen, voldoende nachtrust, sociale contacten, je relatie en werk niet in de weg gaat zitten is er geen probleem. En natuurlijk heb je bepaalde verplichtingen zoals het huishouden en het bijhouden van je administratie. Als je merkt dat je door het gamen zaken gaat verwaarlozen kunnen er op den duur toch problemen ontstaan.

Je zou met jezelf afspraken kunnen maken over wanneer en hoe lang je wilt gamen. Je kan ook beslissen om alleen op bepaalde dagen te gamen. Dit betekent automatisch ook dat er dagen zullen zijn waarop je niet gamet en je andere dingen kunt ondernemen. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoeveel dagen dit zijn. Het gaat erom dat je voorkomt dat je alleen nog maar gamet.

Als het uit de hand loopt

Je hebt geprobeerd om het gamen onder controle te houden. Misschien heb je al geprobeerd om afspraken met jezelf of met anderen te maken over het gamen, maar is het je niet gelukt om je hieraan te houden. Wie weet heb je ook al op andere manieren geprobeerd om je gamegedrag te veranderen, maar merk je nu dat het allemaal niet helpt. Wat kun je nog meer doen?

  • Noteer twee weken lang wanneer, hoe lang en waarom je speelt. 
    Dit doe je om erachter te komen of er een patroon in zit. Gamen kan zo’n automatisme zijn geworden dat je het doet zonder erover na te denken. Maar misschien game je wel omdat je stress hebt, of omdat je je anders verveelt of als uitlaatklep na een ruzie. Wat ook de redenen zijn dat je zoveel gamet, je zal moeten proberen andere oplossingen te vinden om met bepaalde gevoelens of moeilijkheden om te gaan.
  • Maak een lijstje van de redenen waarom je wilt minderen.
    Bewaar dit lijstje ergens waar je het regelmatig tegenkomt. In welke situaties vind je het moeilijk om maat te houden/niet te gamen?
    Bedenk van tevoren wat je dan kunt doen.
  • Wil je gamevrije dagen inbouwen?
    Bedenk van tevoren welke dagen dat zijn. Zorg dat je op die dagen genoeg te doen hebt.
  • Er zullen momenten komen dat je veel zin krijgt om te gamen.
    Bedenk dat deze weer voorbij gaan. Je hoeft er niet aan toe te geven. Zoek afleiding en probeer je gedachten te verzetten.
  • Samen sta je sterk.
    Vraag je omgeving om steun.

Spreek met jezelf en/of anderen een termijn af hoe lang je dit blijft proberen.
Als het na deze termijn niet is gelukt minder te gamen, zoek dan hulp.