LVB

Voordelen

Naast algemene voordelen zitten er voor LVB-jongeren nog specifieke voordelen aan gamen. Tijdens het gamen zie je elkaar niet dus je beperking valt niet direct op. Dat kan een gevoel van vrijheid opleveren. Bovendien is contact leggen in een virtuele wereld gemakkelijker dan in het echte leven. 

Net als aan andere hobby’s zitten er veel voordelen aan gamen: 

  • De spanning die het oproept.
    Die wordt als prettig ervaren. Je bent helder, alert en geconcentreerd. Je krijgt een kick van de snelle acties die je uitvoert en voelt je gelukkig als het goed gaat. Je merkt het ook in je lichaam: je hart en ademhaling gaan sneller en je spieren spannen zich aan.
  • De uitdaging.
    De gamer wil een hoger niveau halen en zijn persoonlijke doel bereiken. Bijvoorbeeld het uitspelen van dat moeilijke level.
  • De 'flow'.
    Je kunt helemaal opgaan in het spel. Zozeer dat de tijd verstrijkt zonder dat je het merkt.
  • De competitie.
    Wie is het handigste, het snelste en vindt de beste oplossingen?
  • De afleiding.
    Het gamen leidt af van de dagelijkse beslommeringen en van stress, problemen en verantwoordelijkheden.
  • De fantasie.
    In een game kun je bijvoorbeeld een draak verslaan of een andere planeet bezoeken of iemand anders zijn ‘een zelf gecreëerd avatar/personage’.
  • Je leert jezelf beter kennen.
    Je kunt experimenteren met verschillende persoonlijkheden; wie wil je zijn in je game? En waarom? En hoe gaat je dat af? Je kan ook inzicht krijgen in hoe gekozen online personage zich vertalen naar jouw persoonlijkheid in het echte leven.
  • Vermaak en ontspanning.
    De een vindt dit in televisie kijken of lezen en de ander in gamen.
  • Het is leerzaam.
    Gamers noemen andere talen, oog-handcoördinatie, oplossingsgericht denken en werken, multi-tasken, doorzettingsvermogen, concentratie en ruimtelijk inzicht.
  • Je krijgt waardering.
    En anderen kijken tegen je op als je goed bent in een game.
  • Veel mensen vinden verzamelen leuk.
    In sommige games kun je oneindig veel spullen verzamelen.

Risico’s voor LVB-jongeren

De groep mensen met een verstandelijke beperking loopt extra risico als het om gamen gaat omdat:

  • Door gebrekkige kennis en cognitieve vaardigheden zijn ze niet goed in staat om de risico’s van gamen in te schatten.
  • Nee zeggen en maat houden is voor LVB-jongeren moeilijker.
  • Internet is anoniemer wat ervoor kan zorgen dat je gemakkelijker voor de gek gehouden wordt, maar ook dat je zelf mensen voor de gek denkt te kunnen houden. Je kunt immers iedere identiteit aannemen die je maar wilt.
  • Je ziet geen gezichtsuitdrukking van de ander. Sommige gamers gebruiken smileys om aan te geven hoe een opmerking bedoeld is, maar niet iedereen doet dat. Hierdoor kun je iemand gemakkelijk verkeerd begrijpen. Jongeren met een LVB voelen binnen een bepaalde context minder goed aan hoe een opmerking bedoeld is.
  • Sommige games lijken gratis, maar kosten na een proefperiode geld. Of je moet betalen om bepaalde gebruikersvoorwerpen te bemachtigen. In ieder geval kosten sommige games op een of andere manier geld. Jongeren met een LVB vinden het vaak moeilijk om de consequenties op lange termijn in te schatten.
  • In games komen ook reclames voor. Doordat LVB-jongeren vaak naïever en goedgeloviger zijn maakt dat hen extra gevoelig voor reclame. 

Problematisch gamen

Problematisch gamen van jongeren hangt samen met verlaagde schoolprestaties en vaak met depressieve gevoelens, maar ook met eenzaamheid en een negatief zelfbeeld. Soms is het niet duidelijk wat oorzaak en wat gevolg is bij het problematische gebruik van games. Eenzaamheid kan bijvoorbeeld zowel een oorzaak als een gevolg van problematisch gamen zijn. Sommige mensen hebben geen sociale contacten meer buiten het spel doordat ze zoveel gamen en worden daardoor meer eenzaam. Anderen hadden al weinig contacten ‘in real life’ en zijn daardoor veel gaan gamen.