single.php
. . . aantrekkingskracht Wat maakt gamen leuk?

Wat maakt gamen leuk?

Games zijn sterk motiverend. Ze trekken de aandacht en vragen om actieve betrokkenheid van gamers. Gamen is leuk, het geeft een gevoel van spanning, gamers beleven er plezier aan. Maar wat precies maakt games zo aantrekkelijk?

Flow

Gamers kunnen soms zo in het spel opgaan en zo gefocust zijn, dat de tijd verstrijkt zonder dat ze het doorhebben. Dat wordt flow genoemd. Flow is een belonende mentale toestand van diepe concentratie. Hierbij verlies je het gevoel van tijd en ruimte. Je krijgt positieve gevoelens door het uitvoeren van een bepaalde activiteit.1Dat wordt uitgelegd in dit boek over flow. Een staat van flow is in onderzoek geassocieerd met activatie van het beloningssysteem in het brein.2Dat blijkt uit dit onderzoek over flow bij gamers Om in een staat van flow te komen moet een spel nét iets uitdagender zijn dan je als gamer aankunt of gewend bent. Games zijn niet meer interessant als ze te makkelijk zijn, of als er niets meer bereikt kan worden in het spel.3Dat blijkt uit dit en dit artikel over waarom jongeren stoppen of doorgaan met gamen Een game moet uitdagend zijn, maar wel haalbaar. De gamer ervaart frustratie, maar ook trots en succes. De moeilijkheidsgraad is dus een belangrijke game-eigenschap. De moeilijkheidsgraad in een game wordt steeds aangepast aan wat de gamer aankan. Er komen steeds moeilijkere uitdagingen, die meer vaardigheden en snellere reactietijden van de gamer vragen.4Dat wordt besproken in dit artikel Naast de moeilijkheidsgraad zijn ook andere game-eigenschappen belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan heldere doelen in een game, beloningen en een gevoel van controle.5Dat blijkt bijvoorbeeld uit dit onderzoek over flow bij gamers

Basisbehoeften

Games hebben eigenschappen die inspelen op drie belangrijke psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Hierdoor is gamen intrinsiek motiverend. Intrinsieke motivatie komt uit de persoon zelf, je doet iets omdat je er oprecht geïnteresseerd in bent en plezier aan beleeft. Dat maakt games zo aantrekkelijk.6Je kunt hier meer over lezen in dit artikel, deze review en deze review

Autonomie

Autonomie is het gevoel dat je controle hebt en vrijheid hebt om zelf keuzes te maken. In veel games kan het einddoel op verschillende manieren bereikt worden. Als gamer kun je dus je eigen weg kiezen. De gamer bepaalt met zijn of haar keuzes en acties een eigen verhaallijn. Zo kunnen gamers kiezen welke missie ze aangaan, vrij rondlopen in een virtuele wereld of zelfs een omgeving creëren. Ook kunnen ze experimenteren met verschillende personages. Dat doen ze door een avatar te kiezen en deze zelf aan te passen.

Competentie

Mensen hebben behoefte aan een gevoel van competentie. Dat betekent dat je het gevoel hebt dat je iets goed kan en daar vertrouwen in hebt. 7 Dat wordt ook besproken in de sociale leertheorie Mensen zijn sneller gemotiveerd om iets te doen als ze geloven dat ze er goed in zijn en dat ze er zelfs nog beter in worden.

Daarnaast krijgt de gamer steeds directe feedback op wat hij/zij doet in de game. Bijvoorbeeld in de vorm van punten, beloningen, een balk die de gezondheid van de avatar weergeeft, en toegang tot een nieuw gebied en nieuwe mogelijkheden in het spel. Hierdoor ervaren gamers meer competentie. Ze ervaren dat ze ergens goed in zijn en er nog beter in worden.8Dat wordt besproken in deze review

In de game kun je dingen verzamelen, zoals voorwerpen, wapens en outfits. Deze verzamelingen en beloningen kunnen een gevoel van trots en plezier geven. Ook kan het een gevoel van status of reputatie geven. Net als het winnen van een tegenstander of in een level. In een game kun je snel goed in iets worden en daar waardering voor krijgen van andere gamers. Dit verhoogt het zelfvertrouwen.9Dat wordt besproken in dit artikel en ook in dit artikel.

Verbondenheid

Verbondenheid is het gevoel dat je ergens bij hoort. Sociaal contact in games draagt bij aan een gevoel van verbinding.10Dat wordt besproken in deze review en ook in deze review over games. Zo kun je met of tegen vrienden spelen, die in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Ook kun je online met gamers over de hele wereld gamen. In het spel kun je met elkaar chatten en samenwerken. Je ontwikkelt sociale relaties en sluit vriendschappen.

Actieve Keuzes

Iemand die games speelt, kiest er bewust voor om te gaan gamen. Hij of zij verwacht namelijk dat het gamen behoeften vervult en positieve ervaringen geeft. Redenen om te gaan gamen verschillen per persoon. Iemand kan bijvoorbeeld de behoefte hebben om te presteren (competitie, spanning, winnen). Maar mensen kunnen ook gaan gamen omdt ze behoefte hebben aan sociale interactie. Of omdat ze willen ontspannen en even ‘in een andere wereld’ willen zitten.11In dit artikel kun je meer lezen over motivaties om te gamen De kwaliteit van grafische beelden12Hoe een game er uit ziet, de muziek en geluidseffecten, en de fantasy- of science fictionwereld kunnen hieraan bijdragen.13Dat wordt besproken in deze review over gamen De gamer ontdekt de gamewereld en leeft mee met de hoofdpersoon. Net zoals bij het kijken van films of het lezen van boeken.

Conclusie

Wat maakt het spelen van games nou zo aantrekkelijk? We kunnen een aantal factoren benoemen dat gamen leuk maakt:

  • De flow; je geconcentreerd verliezen in een game voelt prettig en belonend
  • Daarnaast vervullen games belangrijke psychologische basisbehoeften:
  1. Autonomie: het gevoel van controle en de keuzevrijheid in een game
  2. Competentie: het gevoel dat je ergens goed in bent en dat je doelen kunt bereiken, zelfvertrouwen
  3. Verbondenheid: het gevoel hebben dat je erbij hoort.
  • Tot slot kiest de gamer bewust ervoor om te gaan gamen om verschillende redenen. Bijvoorbeeld omdat hij of zij wil presteren, of om even in een andere wereld te zijn. 

Stel een vraag
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Vergroot lettertype
Scroll naar top