single.php
. . . over games Wat zijn loot boxes en hoe verdienen gamebedrijven geld

Wat zijn loot boxes en hoe verdienen gamebedrijven geld

Wat zijn loot boxes en hoe verdienen gamebedrijven geld?

Over de afgelopen jaren zijn gamebedrijven op een andere manier hun geld gaan verdienen.1Video game industry. (n.d.). Video Game Sales Wiki. Retrieved September 24, 2021, from https://vgsales.fandom.com/wiki/Video_game_industry Vijftien jaar terug kocht je voor een paar tientjes een nieuwe game op DVD bij de lokale gamewinkel.  Je kon dan uren zonder onderbreking spelen. Ook kon je in de game geen extra geld uitgeven. Tegenwoordig verdienen gamebedrijven op veel meer verschillende manieren hun geld. Je kunt namelijk geld uitgeven in een game aan bijvoorbeeld nieuwe voorwerpen, mogelijkheden of verbeteringen.

Groeiende omzet

De game-industrie is hard gegroeid in de afgelopen vijftien jaar. In 2006 werd de totale wereldwijde winst van de game-industrie geschat op 31.63 miljard dollar.2Caron, F. (2008, June 18). Gaming expected to be a $68 billion business by 2012. Ars Technica. https://arstechnica.com/gaming/2008/06/gaming-expected-to-be-a-68-billion-business-by-2012/ Met dat geld zou je ook elke Nederlander zo’n 1.500 euro kunnen geven! In 2011 groeide de winst al naar 65 miljard dollar.3Nayak, M., & Baker, L. (2012, June 2). Factbox: A look at the $78 billion video games industry. Reuters. https://www.reuters.com/article/us-videogameshow-e3-show-factbox-idUSBRE8501IN20120601 In 2016 was dit al 99.6 miljard dollar.4Newzoo. (2018, May 15). The Global Games Market 2016. https://newzoo.com/insights/articles/global-games-market-reaches-99-6-billion-2016-mobile-generating-37/ Voor 2021 wordt een totale wereldwijde winst van de game-industrie voorspeld van 180.1 miljard dollar.5Dobrilova, T. (2021, September 9). How Much Is the Gaming Industry Worth in 2021? TechJury. https://techjury.net/blog/gaming-industry-worth/ Waar komt deze verandering vandaan? En hoe zijn gamebedrijven zoveel winst gaan maken?

Microtransacties

Microsoft is het bedrijf achter de Xbox spelcomputers. In 2005 lieten zij voor het eerst spelers betalen voor extra’s in een game via microtransacties.6Williams, M. (2017, October 11). The Harsh History Of Gaming Microtransactions: From Horse Armor to Loot Boxes. USgamer.Net. https://www.usgamer.net/articles/the-history-of-gaming-microtransactions-from-horse-armor-to-loot-boxes Dit zijn kleine uitgaven die je met echt geld kunt doen in een game. Je kon bijvoorbeeld betalen voor nieuwe outfits voor het poppetje waarmee je speelde. Microsoft was een van de eerste bedrijven die geld verdiende aan microtransacties. Deze extra inkomsten inspireerde al snel andere gamebedrijven. Binnen enkele jaren kon je in allerlei games nieuwe voorwerpen en verbeteringen krijgen via microtransacties.

Pas voor online spelen

Rond 2011 liepen gamebedrijven winst mis doordat spelers veel games tweedehands kochten.7Williams, M. (2017, October 11). The Harsh History Of Gaming Microtransactions: From Horse Armor to Loot Boxes. USgamer.Net. https://www.usgamer.net/articles/the-history-of-gaming-microtransactions-from-horse-armor-to-loot-boxes Electronic Arts kwam daarom met een oplossing: een pas voor online spelen. Electronic Arts heeft populaire games gemaakt als De Sims en FIFA. De pas zorgde ervoor dat een speler sowieso eenmalig een bedrag moest betalen om online te kunnen spelen. De eenmalige pas voor online spelen verdween na een paar jaar doordat het veel kritiek kreeg. Toch is het idee om te betalen voor online spelen blijven hangen. Tegenwoordig heb je namelijk voor sommige games een abonnement nodig om online tegen anderen te kunnen spelen.

Loot boxes

In 2011 werd in Europa de loot box voor het eerst gebruikt in een game.8Williams, M. (2017, October 11). The Harsh History Of Gaming Microtransactions: From Horse Armor to Loot Boxes. USgamer.Net. https://www.usgamer.net/articles/the-history-of-gaming-microtransactions-from-horse-armor-to-loot-boxes Een loot box is een digitale schatkist waarbij de beloningen voor aankoop onbekend zijn. Gamebedrijven gingen in de jaren daarna vaker loot boxes in hun games gebruiken. Toch kwam er rond 2017 veel kritiek op loot boxes omdat het als gokken werd gezien. Vanaf 2019 werden loot boxes in verschillende console en PC games afgeschaft. In andere games werden de kansen op de beloningen in de loot boxes bekend gemaakt. In mobile games komen loot boxes nog steeds veel voor.

Battle passes

In 2013 werd voor het eerst een battle pass gebruikt.9D’Anastasio, C. (2018, June 21). Battle Passes Are So Hot Right Now. Kotaku. https://kotaku.com/battle-passes-are-so-hot-right-now-1827026722 Battle passes geven spelers betaalde toegang tot in-game content die voor een beperkte tijd beschikbaar is. In 2017 kwam er veel kritiek op loot boxes. Hierdoor gingen gamebedrijven vaker battle passes in games gebruiken om geld te verdienen. In 2018 werd de battle pass daarom opeens veel populairder. Ook in 2021 gebruiken gamebedrijven de battle pass nog om winst te maken.

De games van nu

De laatste tijd zijn veel populaire games gratis met de mogelijkheid om tijdens het gamen aankopen te doen. Dit kunnen loot boxes en microtransacties zijn.  Apps die je kunt downloaden op je smartphone of tablet zijn meestal ook gratis. Betaalde games zijn eerder uitzondering dan regel. Gratis games zoals Candy Crush of Fortnite kennen geen rem of einde. Je kunt er voor kiezen om geen geld uit te geven of juist heel veel. Van de gamers staat 10-20% bekend als ‘walvissen’: zij geven veel geld uit (gemiddeld zo’n 90 dollar per maand).

Stel een vraag
Scroll naar boven