Antwoord

Categorie
Overige vragen
Ingestuurd op
17-nov-2017

Vraag:

Wat zijn lootboxes en wat zijn de verdienmodellen van de gameindustrie?

Antwoord:

Het verdienmodel van games is sterk aan het veranderen de laatste tijd en dit heeft invloed op de speler. Hier beschrijven we de manieren waarop de game-industrie geld verdient aan games.

De goede oude tijd? Een compleet spel in een kartonnen doosje
In de jaren 90 kochten we computerspellen in de winkel die geïnstalleerd moesten worden op de computer. Deze spellen hadden vaak een duidelijk begin en een duidelijk einde. Wanneer het einde werd bereikt, was het afwachten tot het volgende spel uitkwam. Monkey Island, Grand Theft Auto, Command & Conquer, Call of Duty, Wolfenstein en Doom en Fallout zijn voorbeelden van spellen die uit die tijd komen. 

Stukjes spel bijkopen; Downloadable Content (DLC)
Vanaf 2000 konden spellen gekocht worden via het internet. Games begonnen uit verschillende delen te bestaan. Eerst kochten spelers het eerste gedeelte van het spel en later konden ze stukjes spel bijkopen, dit noem je downloadable content(DLC). Er wordt gedacht dat sommige uitgevers spellen expres korter maakten om meer geld te verdienen.

Free-to-play & micro-transacties
Vanaf 2010 verandert er een hoop door de smartphone en sociale media. Zo werden sommige spellen ineens gratis aangeboden (free-to-play). Farmville is hier een populair voorbeeld van. Dit is gratis te spelen via Facebook, maar tijdens het spel kun je extra onderdelen kopen die je beter kunnen maken in het spel. Dit noem je ook wel micro-transactions: je koopt, met kleine bedragen, onderdelen voor het spel.

Loot boxes: digitale schatkisten openen
Bij loot boxes worden geen kleine onderdelen of stukjes spel verkocht, maar de kans op een stukje spel. Er wordt dus een kansspel-element aan de game toegevoegd. Je koopt een schatkist waar altijd iets in zit, maar de speler weet niet wat.

De games van nu
Gratis games zoals Farmville kennen geen rem of einde. Je kunt er voor kiezen om geen geld uit te geven of juist heel veel. Van de gamers staat 10-20% bekend als ‘walvissen’: zij geven veel geld uit (gemiddeld zo’n 90 dollar per maand). 

De laatste tijd zijn veel populaire games gratis met de mogelijkheid om tijdens het gamen aankopen te doen. Dit kunnen loot boxes en micro-transacties zijn. Apps die je kunt downloaden op je smartphone of tablet zijn meestal ook gratis. Betaalde games zijn eerder uitzondering dan regel.  


Zoek opnieuw
Stel jouw vraag