Wat zijn games?

Games zijn interactieve spellen die worden gespeeld op elektronische apparaten. Een groot verschil tussen games en andere mediavormen (boeken, films, series) is het interactieve aspect: de gamer kijkt niet passief naar een verhaal, maar heeft zelf een actieve rol in het verloop van het spel1. De gamer reageert op de gebeurtenissen en krijgt directe feedback op zijn/haar keuzes en acties, bijvoorbeeld in de vorm van punten, beloningen en nieuwe mogelijkheden. Gamen kan op verschillende elektronische toestellen (devices), zoals de computer, console (Wii, Playstation, Xbox), tablet of smartphone1.

Er is een ruim aanbod aan games. Games kunnen coöperatief of competitief worden gespeeld, individueel (singleplayer) of juist samen met anderen (multiplayer)1. Er kunnen medespelers zijn (echte of virtuele) die de gamer helpen of beletten verder te komen in het spel. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen online en offline games. Op basis van inhoudelijke verschillen bestaan er daarnaast diverse soorten games of ‘game genres’.

Game genres

Games kunnen op basis van de inhoud worden onderverdeeld in verschillende soorten of ‘genres’. De meeste games hebben eigenschappen van meerdere genres, zoals een puzzel oplossen (puzzelspel) voordat de gamecharacter een nieuwe omgeving kan verkennen (adventure). Of vijanden verslaan (action) om verder te komen in het verhaal (adventure). Hieronder staan de meest voorkomende categorieën uitgelegd.

Simulatiegames

In deze games worden in een verzonnen maar realistische wereld activiteiten uit het echte leven nagespeeld. Bijvoorbeeld het besturen van een voertuig of opbouwen van een stad. Een flight simulator (vliegsimulator) en het spel The Sims zijn hier voorbeelden van. Bij een sportsimulatiegame, zoals FIFA of Tony Hawk’s Pro Skater beoefent de gamer een bepaalde sport, zoals voetbal.

Strategiegames

In deze spellen komt de gamer verder door strategische, tactische beslissingen te nemen en goed te plannen. Er wordt een beroep gedaan op probleemoplossende en cognitieve vaardigheden van de gamer.1,2 Taken kunnen bestaan uit het verzamelen van voorraden, het bouwen van koninkrijken en het slimmer af zijn van vijanden. Voorbeelden van dit genre zijn Clash of Clans, Age of Empires en Star Craft

Puzzelgames

In puzzelgames lost de gamer puzzels of raadsels op om verder te komen, soms onder tijdsdruk. Het spel wordt steeds moeilijker. In dit type game wordt een beroep gedaan op probleemoplossende vaardigheden, ruimtelijk inzicht, doorzettingsvermogen en executieve functies (zoals plannen, inhibitie en werkgeheugen).2 Voorbeelden zijn Tetris, Candy Crush en hidden object puzzles (verborgen object spel).

Adventure games

Bij dit type game volgt de speler het verhaal van de gamecharacter die obstakels of andere personages moet overwinnen en een virtuele, fictieve (fantasy) wereld verkent. Hoofdzaak bij adventure games is niet het hebben van een snel reactievermogen, maar het verhaal in de game en het kunnen oplossen van problemen waarvoor juist vaak de tijd genomen kan worden. Vaak kan de gamer objecten verzamelen die de gamecharacter sterker maken of helpen verder te komen in het spel. Prince of Persia, The Secret Of Monkey Island en The Legend of Zelda zijn voorbeelden.

Action games

In action games moet de gamer vooruit kunnen denken, alert zijn en snel reageren, door bijvoorbeeld te springen of te schieten en zo vijanden en obstakels te overwinnen. Tijdens het spelen van deze games worden de selectieve en volgehouden aandacht, de executieve functies en het ruimtelijk inzicht getraind1–3. Bij action games (actiespellen) horen verschillende subcategorieën:

In platform games springt de gamer over obstakels en van platform naar platform, en schakelt vijanden uit. Een voorbeeld is Super Mario Bros.

Onder actiespellen vallen ook verschillende type schietspellen (shooter games), waarbij de gamer zichzelf beschermt tegen bedreigingen en vijanden. Bij first person shooter games bekijkt de gamer de spelomgeving vanuit de ogen van de schutter. Call of Duty is een voorbeeld. Bij third person shooter games bekijkt de gamer de omgeving vanuit derdepersoons perspectief. De gamer ziet de character de handelingen dus uitvoeren terwijl hij/zij de character bestuurt. Fortnite is hier een voorbeeld van.

Sandbox

Dit type game wordt ook wel ‘open wereld’ of ‘free-roaming’ game genoemd. De gamer kan vrij rondlopen in een grote, realistische maar virtuele wereld. Hierbij is er veel vrijheid om te kiezen hoe het spel gespeeld wordt. Voorbeelden zijn Grand Theft Auto (GTA), Watch Dogs, en Minecraft.

Role-play games

In een rollenspel of ‘role-play game’ (RPG) kruipt de gamer in de huid van een personage, zoals een gepersonaliseerde character (avatar), zoals een elf, mythisch figuur of tovenaar. De ontwikkeling van de gamecharacter staat centraal. De verhaallijn is vaak afhankelijk van de beslissingen die de gamer neemt. Bij sommige online RPGs blijft de verhaallijn door lopen als je niet aan het gamen bent. Voorbeelden van RPGs zijn World of Warcraft en Final Fantasy.

Singleplayer of multiplayer

Games zijn ook in te delen op basis van of je het alleen speelt (singleplayer), of samen met anderen (multiplayer). Individueel gamen kan zowel offline als online. Samen met (of tegen) anderen gamen kan offline via consoles (bijv. Playstation) met andere gamers die fysiek in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Online gamen kan met gamers van over de hele wereld.

Bij Massively Multiplayer Online games (MMO) spelen gamers online met een groot aantal spelers wereldwijd tegelijkertijd in een virtuele (fantasy) wereld. De gamer kan vaak een personage kiezen en personaliseren. Ook kunnen gamers onderling chatten. Het spel loopt vaak door ook als je niet speelt. Een voorbeeld is World of Warcraft.

Multiplayer Online Battle Arena (MOBA), ook wel Action Real-time Strategie (ARTS) games genoemd, is een subtype van MMO. De gamer bestuurt een personage in één van twee teams. De teams proberen elkaar te verslaan en de eigen basis te verdedigen. Een bekend voorbeeld is League of Legends.

Tot slot zijn er ook nog Battle Royale games. Dit type game wordt  gekenmerkt door een vast aantal gamers dat begint in een virtuele wereld, waarbij er wordt gevochten tot er één persoon of team overblijft.4 Gamers zoeken zo snel mogelijk wapens, uitrusting of medicijnen om te overleven. Een populaire game in dit genre is Fortnite Battle Royale.

Bronnen

1) Granic I, Lobel A, Engels RCME. The benefits of playing video games. Am Psychol. 2014;69(1):66-78. doi:10.1037/a0034857

2) Dale G, Shawn Green C. The Changing Face of Video Games and Video Gamers: Future Directions in the Scientific Study of Video Game Play and Cognitive Performance. J Cogn Enhanc. 2017;1(3):280-294. doi:10.1007/s41465-017-0015-6

3) Green CS, Bavelier D. Learning, attentional control, and action video games. Curr Biol. 2012;22(6):R197-R206. doi:10.1016/j.cub.2012.02.012

4) Choi GH & Kim, M. 2018. Battle Royale Game: in Search of a New Game Genre. International Journal of Culture Technology, 2, 5-11.