single.php
. . . cijfers Cijfers over gamen
cijfers-gamen

Hoeveel gamen Nederlandse jongeren?

Hoeveel gamen Nederlandse jongeren eigenlijk? Hoe (on)gezond is dit gamen? De meest recente, betrouwbare onderzoeken worden op deze pagina samengevat. Zo heb je snel een beeld hebt van de meest recente cijfers rondom gamen, problematisch gamegedrag, en verslaving aan gamen.  

Belangrijkste feiten

  • Gamen is een heel populaire hobby. Bijna alle kinderen gamen weleens.
  • Problematisch gamegedrag komt voor bij 2.4% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs, jongens 4.1%.1Rombouts, M., Van Dorsselaer S, Scheffers van Schayck, T. Jeugd en Riskant Gedrag 2019. Meer lezen….
  • In 2015 meldden zich ca. 500 patiënten met gameverslaving bij de verslavingszorg.2Wisselink e.a. (2016) LADIS. Meer lezen…
  • Er is een duidelijk verschil in gamegedrag tussen jongens en meisjes. Meer jongens gamen, daarnaast gamen ze ook frequenter. Problematisch gamen komt bij jongens bijna 2 keer zo vaak voor als bij meisjes.3Stevens G, et al. HBSC 2017. Lees meer….
  • Patiënten die in behandeling gaan voor gameverslaving zijn bijna uitsluitend man.4Wisselink D, et al. (2016) LADIS. Meer lezen….
  • Bij een internationale vergelijking gamen Nederlandse kinderen iets meer dan het Europese gemiddelde.5Kraus L, et al. (2015) ESPAD Report. Lees meer….

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

Bron: Factsheet (on)gezond gamegedrag van Nederlandse jongeren.

Hoeveel jongeren gamen?

  • In het basisonderwijs gamet 89% van de scholieren.6Rombouts, M., et al. (2019). Jeugd en riskant gedrag. Lees meer….
  • In het basisonderwijs gamet 38% van de leerlingen dagelijks (41% van de jongens en 12% van de meisjes)7Rombouts, M., et al. (2019). Jeugd en riskant gedrag. Lees meer….
  • In het voortgezette onderwijs gamet 75% van de scholieren wel eens.8Rombouts, M., et al. (2019). Jeugd en riskant gedrag. Lees meer….
  • In het voortgezette onderwijs gamet 27% van de scholieren dagelijks (jongens 41%, meisjes 12%).9Rombouts, M., et al. (2019). Jeugd en riskant gedrag. Lees meer….
  • Jongens gamen vaker en langer dan meisjes. Bijna twee derde van de gamende meisjes (63%) besteedt minder dan een uur per dag aan gamen tegenover 19% van de jongens. Daartegenover speelt een vijfde (21%) van de gamende jongens meer dan vier uur per dag games en slechts 7% van de meisjes.
  • Vanaf het basisonderwijs neemt de frequentie van gamen geleidelijk af. Gamen van de 12 jarigen nog 35% bijna elke dag, is dit bij de 16 jarigen nog maar 19%.10Rombouts, M., et al. (2019). Jeugd en riskant gedrag. Lees meer….

.

Gamen is dus een populaire hobby. Het is echter maar één van de activiteiten aan die jongeren tijd besteden. In het ESPAD onderzoek (2015) is gekeken hoe jongeren hun vrije tijd besteden. De volgende figuur vat dit samen: (Klik hier voor grote afbeelding)11Van Rooij A J, et al. (2019) Factsheet (on)Gezond Gamegedrag van Nederlandse Jongeren. Lees meer….

De figuur laat het volgende zien:

  • Het internet is de meest populaire vorm van tijdsbesteding: meer dan 9 van de 10 jongeren gebruikt het internet dagelijks.
  • Sporten is ook populair: bijna de helft van de jongens sport (bijna) dagelijks en nog eens zo’n 40% op wekelijkse basis. Bijna een derde van de meisjes sport (bijna) dagelijks en nog eens zo’n 52% op wekelijkse basis.
  • Lezen in de vrije tijd is een activiteit van de minderheid: zo’n 79% van de jongens en 63% van de meisjes leest nooit een boek.

Problematisch gamegedrag

De factsheet12Van Rooij A J, et al. (2019) Factsheet (on)Gezond Gamegedrag van Nederlandse Jongeren. Lees meer…. gebruikt data uit het HBSC onderzoek (2017).13Stevens G, et al. HBSC 2017. Lees meer…. Deze factsheet biedt de mogelijkheid om verder naar gezond en ongezond gamegedrag te kijken. Jongeren zijn bevraagd over de gevolgen van hun gamegedrag en de rol die gamen in hun leven speelt (gemiddelde leeftijd: 14). Hieruit kwamen de volgende type gamers naar voren:

  • Risicogamers (totaal: 4%, jongens: 7%): Deze problematische groep gamers scoort positief op minimaal vijf van de negen vragen over gamestoornis en heeft minimaal één direct probleem met gamegedrag (stiekem gamen, ruzie door gamegedrag, het verliezen van andere hobby’s/activiteiten, het optreden van ernstige problemen met familie of vrienden). Deze groep gamet minimaal twee tot drie dagen per week. Deze groep speelt gemiddeld zo’n 23 uur per week games.
  • Hobbygamers (totaal: 36%, jongens: 55%): minimaal twee tot drie dagen per week gamen. Deze groep speelt gemiddeld zo’n 14 uur per week games.
  • Niet-gamers/incidenteel gamers (totaal: 60%, jongens: 38%): de overige groep jongeren, die incidenteel of nooit gamen, gemiddeld speelt deze groep 3 uur per week games.

Gamers die echt behandeling ontvangen voor hun gameproblemen spelen vaak multiplayer online games (bijvoorbeeld spellen zoals World of Warcraft, Fortnite, GTA, Call of Duty).14van Rooij A J, et al. (2017) Clinical validation of the C-VAT 2.0 assessment tool for gaming disorder. Lees meer…. In de factsheet15Van Rooij A J, et al. (2019) Factsheet (on)Gezond Gamegedrag van Nederlandse Jongeren. Lees meer…. zien we dat scholieren risicovol gamen eigenlijk grotendeels dezelfde spellen spelen als gamers die het gamegedrag beter onder controle hebben. De uitzondering hierbij is het voetbalspel FIFA, dit spel wordt minder gespeeld door risicogamers. 

Naarmate het schoolniveau stijgt, daalt het risicovolle gamegedrag: risicovol gamen komt het meest voor bij leerlingen van VMBO-b (5%) en het minst bij leerlingen van HAVO- en VWO (3%). Ook naarmate leerlingen ouder worden daalt het aantal uren dat wordt besteed aan gamen. Minstens 24 uur per week gamen komt bijvoorbeeld vaker voor bij 13-jarigen (10%) dan bij 16-jarigen (5%).

Meer weten over geslacht, opleidingsniveau, hoge dagelijkse speeltijd, device en soort game? Bekijk de factsheet.

Hulpvraag

Het aantal mensen dat hulp bij de verslavingszorg zoekt voor gamen is tot 2013 sterk gestegen en schommelt sindsdien rond de 500 per jaar. In 2015 waren er 537 personen met een hulpvraag voor internetgamen, wat neerkomt op 3 inwoners per 100.000 inwoners.16Wisselink D J, et al. (2016) LADIS. Lees meer…. Veel meer mannen dan vrouwen melden zich met een gameverslaving, namelijk 92% tegenover 8%. De gemiddelde leeftijd is 21 jaar en 82% van de hulpvragers is jonger dan 25 jaar. Het aandeel autochtoon is 89%.

Het werkelijke aantal gameverslaafden is moeilijk te bepalen. Dat komt mede doordat mensen zich bijvoorbeeld aanmelden bij een instelling omdat ze willen stoppen met blowen, maar daarnaast ook verslaafd zijn aan gamen. Het aantal hulpvragen is in de jaren flink gestegen. Dat kun je zien in de tabel hieronder6.

2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009
537 544 517 411 242 182 69

Internationale vergelijking

Het ESPAD-onderzoek (2015) maakt een vergelijking mogelijk van het gamegedrag van 15- en 16-jarige scholieren uit Europa.17Kraus L, et al. (2015) ESPAD Report. Lees meer…. In 2015 deden in totaal 96.046 scholieren uit 35 landen mee. Uit het onderzoek bleek dat 23% van alle ESPAD-scholieren regelmatig online gameden (tenminste 4 keer in de afgelopen week). De Nederlandse scholieren scoorden met 27% iets hoger dan dit totaal gemiddelde. Regelmatig online gamen kwam het meeste voor in Denemarken (45%) en het minste in Georgië (13%). Ook internationaal gamen jongens veel vaker dan meisjes (39% vs. 7%). De meeste online gamende jongens waren te vinden in Denemarken (64%) en Zweden (58%) en de minste in Georgië en Monaco (23%). De meeste gamende meisjes waren te vinden in Denemarken (28%) en Monaco (18%). Voor Nederland gold dat 48% van de jongens en 6% van de meisjes regelmatig online gameden.

Samengevat zien we dus dat Nederlandse kinderen iets meer gamen dan het Europese gemiddelde.

Stel een vraag
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Vergroot lettertype
Scroll naar top