Gamen in Nederland: dit zijn de cijfers
Naar schatting zijn er over de hele wereld ongeveer 3,5 miljard gamers. Hierbij worden alle vormen van gamen meegerekend: gamen op consoles, PC, mobiele telefoon en tablet.
Ook in Nederland is gamen populair. Maar hoeveel Nederlanders gamen er eigenlijk? En bij hoeveel mensen zorgt gamen voor problemen? Op deze pagina lees je de nieuwste cijfers gebaseerd op meerdere onderzoeken.1Op deze pagina lees je resultaten van meerdere onderzoeken. De manier van meten is in elk onderzoek anders. Dat geeft een goed beeld, maar het betekent ook dat je resultaten niet direct met elkaar kunt vergelijken.
Belangrijkste feiten over gamen
- Wereldwijd gamen zo’n 3,5 miljard mensen. In Nederland gaat het om 9,6 miljoen gamers. Dat is ongeveer de helft van alle Nederlanders.
- Gemiddeld spelen Nederlandse gamers 3,8 uur op een doordeweekse dag en 5,3 uur op een dag in het weekend.
- In 2024 gaven we in Nederland samen €1,8 miljard uit aan games.
- Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar alle Nederlanders die gamen. De meeste onderzoeken richten zich op kinderen en jongeren.
- De helft van het aantal jonge kinderen gamet dagelijks. Naarmate ze ouder worden, neemt dat aantal af. Over het algemeen gamen jongens vaker dan meisjes.
- Sommige gamers ervaren problemen door het gamen. Er zijn signalen die gamers ervaren wanneer gamen een probleem wordt.
- Een hele kleine groep heeft een gamestoornis.
Gamen in Nederland
Hoeveel mensen gamen er in Nederland?
Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar het gamegedrag van alle Nederlanders. Toch wordt in de Cultuurmonitor (2025) geschat dat er in Nederland zo’n 9,6 miljoen mensen zijn die (weleens) gamen. Dit is ongeveer de helft van alle mensen in Nederland.
Hoeveel tijd besteden Nederlanders aan gamen?
Nederlandse gamers gamen gemiddeld 3,8 uur op een doordeweekse dag. In het weekend is dat zo’n 5,3 uur per dag2Het kan zijn dat Nederlanders gemiddeld minder gamen. Dat komt doordat vooral gamers de zelftest hebben ingevuld. Vaak doen ze dat omdat ze problemen door het gamen ervaren.. Dit blijkt uit resultaten van de Gameninfo-zelftest, ingevuld door 5.900 Nederlandse gamers van 7 tot en met 49 jaar oud.
Hoeveel geld geven Nederlanders uit aan gamen?
Volgens Videogames Federatie Nederland gaven Nederlanders in 2024 in totaal 1,8 miljard euro uit aan gamen.
Tegenwoordig geven mensen niet alleen geld uit aan het kopen van games. Steeds vaker geven mensen geld uit aan kleine aankopen in games. Dit noemen we microtransacties. Ook nemen mensen vaker betaalde abonnementen, zoals Playstation Plus en Xbox Game Pass.
Op pc, gameconsole, smartphone of tablet?
Vroeger gameden veel mensen op een PC of een speciale gameconsole. Nu gamen mensen vaker op hun mobiele telefoon of tablet. Vooral oudere gamers en meisjes doen dit, komt naar voren uit de Gameninfo-zelftest.
Ook nieuwe technologieën zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR) worden steeds populairder. Het Nationaal Media Onderzoek laat zien dat in 2024 3,5% van de huishoudens een VR- of AR-bril had. Vier op de tien mensen gebruikt zo’n bril vooral om te gamen.
Gamen onder Nederlandse kinderen en jongeren
Er is vooral onderzoek gedaan naar gamen bij kinderen en jongeren. Hieronder lees je de nieuwste cijfers uit de Scholierenmonitor (2023) van het Trimbos-instituut.
Kinderen:
- In 2023 gaf 87,3% van de kinderen in groep 7 en 8 aan dat ze gamen.
- Bijna de helft van de leerlingen in groep 7 en 8 gamet bijna elke dag. Jongens (59,1%) doen dit vaker dan meisjes (31,2%).
- De helft van deze kinderen gamet maximaal 1 uur per dag. De andere helft langer. Ongeveer 10% van hen gamet zelfs meer dan 4 uur per dag.
Jongeren:
- Als jongeren ouder worden, gamen ze minder. Ze hebben dan vaak minder tijd voor gamen door andere hobby’s, interesses of verplichtingen, zoals huiswerk en een bijbaan.
- Toch gamede in 2023 nog steeds ruim 70% van de jongeren tussen 12 en 16 jaar.
- Bijna één op de drie jongeren speelt (bijna) elke dag games. Ook hier zijn het vooral de jongens (45,2%) die vaak gamen, tegenover 14% van de meisjes.
Wanneer wordt gamen een probleem?
Sommige gamers ervaren lichte problemen door gamen. Dit noemen we problematisch gamen. Als je problematisch gamet, is de kans groter om meer en heftigere problemen te krijgen door het gamen.
De Gameninfo-factsheet laat zien hoeveel gamers problemen ervaren:
- 35,8% van de gamers gamet zonder problemen. Dit noemen we ook wel een hobbygamer. Meisjes gamen (48,8%) vaker zonder problemen te ervaren dan jongens (31,8%).
- 41,3% is een gamer met ‘risicovol gamegedrag’. Dit betekent dat de gamer één tot vier problemen ervaart door het gamen.
- Bij 22,9% gaat het om problematisch gamen3Het percentage mensen dat problemen heeft door gamen is in de zelftest hoger dan in andere onderzoeken. Dat komt waarschijnlijk doordat vooral mensen die al zorgen hebben over hun gamegedrag de zelftest invullen.: deze gamers ervaren vijf of meer problemen. Meisjes (13,9%) gamen minder problematisch dan jongens (25,5%).
Uit het onderzoek van de Scholierenmonitor blijkt dat problematisch gamen minder vaak voorkomt. Van de scholieren kan 2,2% als problematische gamer worden gezien. Zij hebben zes of meer problemen door gamen.
Vooral jongens, jongere scholieren (12 en 13 jaar), vmbo-leerlingen en scholieren met een niet-Nederlandse achtergrond gamen vaker problematisch.
Signalen bij problematisch gamen
Dit zijn de belangrijkste signalen4Deze signalen komen uit de resultaten van de Gameninfo-factsheet en de Scholierenmonitor. die gamers ervaren wanneer gamen een probleem wordt:
- Steeds meer tijd besteden aan gamen;
- Veel gamen om niet aan vervelende dingen te hoeven denken;
- Alleen maar aan gamen kunnen denken;
- Tegen anderen liegen over hoe lang gegamed is;
- Zichzelf rot voelen als er niet gegamed kan worden.
Lees meer over de signalen waaraan je kunt zien dat gamen een probleem wordt
Gamestoornis
Sommige mensen ervaren veel problemen door gamen en ontwikkelen een gamestoornis. De Wereldgezondheidsorganisatie geeft aan dat je van een gamestoornis spreekt als je meer dan een jaar lang ernstige problemen hebt door gamen.
Hoeveel mensen hebben een gamestoornis?
Van alle mensen die gamen, krijgt maar een klein deel een gamestoornis.
In Nederland gaat het om 221 mensen5Dit gaat om het aantal mensen dat hulp zoekt bij een gamestoornis. Het kan zijn dat meer mensen een gamestoornis hebben, maar daarvoor geen hulp zoeken of krijgen. met een gamestoornis waarvoor ze hulp krijgen in een verslavingsinstelling. Dit blijkt uit de nieuwste LADIS-cijfers van Stichting IVZ.
Lees meer over het verschil tussen een gamestoornis en problematisch gamen
Hierboven las je onder andere de resultaten van de Gameninfo-zelftest (Factsheet). Wil je weten hoe jij scoort? Vul de test in en ontvang meteen persoonlijk advies. Test hier je gamegedrag
Bronnen:
- Cultuurmonitor. (2025, 16 juni). Cultuurmonitor. Domein Games. https://www.cultuurmonitor.nl/domein/games/
- Nationaal Media Onderzoek [NMO]. (2025). NMO Mediatrends 2024.
- Rombouts, M., Morren, K., Van Dorsselaer, S., Tuithof, M., & Monshouwer, K. Scholierenmonitor 2023. Digitale media en gokken. Trimbos-instituut. Geraadpleegd op 11 juli 2025 van https://cijfers.trimbos.nl/scholierenmonitor/digitale-media-en-gokken/gamen/ Geraadpleegd op: 22 augustus 2025. Trimbos-instituut, Utrecht.
- Stichting IVZ. (2025). LADIS: Landelijk Alcohol en Drugs Informatie Systeem. Kerncijfers verslavingszorg 2015-2024.
- Priori Data. (2025, 26 januari). How many gamers are there in 2025? Latest Stats. https://prioridata.com/number-of-gamers/
- Van Rooij, A. J., Hamer, M., Korderijnk, R. & Den Hollander, W. (2024). Test je gamegedrag 2022. Trimbos-instituut.
- Videogames Federatie Nederland [VGFN]. (zd.). Totale omzet Nederlandse videogame-industrie stijgt naar 1,8 miljard in 2024. https://vgfn.nl/nieuws/totale-omzet-nederlandse-videogame-industrie-stijgt-naar-eu-1-8-miljard-in-2024
- Wereldgezondheidsorganisatie [WHO]. (z.d.). Gaming disorder. Geraadpleegd op 11 juli 2025 van https://www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/gaming-disorder