Antwoord

Categorie
Risico's
Ingestuurd op
31-mrt-2017

Vraag:

Is er een verband tussen gamen en (slechter) slapen?

Antwoord:

Er is behoorlijk wat onderzoek dat een negatief verband aantoont tussen gamen en slaap. Dit geldt overigens niet alleen voor gamen maar voor allerlei soorten beeldschermgebruik, zoals smartphone, tablet en computer. Gebruik van interactieve apparatuur zoals gamen heeft waarschijnlijk meer invloed op de slaap dan het gebruik van passieve apparatuur zoals tv kijken.

Later naar bed:
Wie ’s avonds laat nog gamet of computert gaat over het algemeen later naar bed. Een van de onderzoeken naar dit onderwerp concludeerde dat de bedtijd bij jongeren 10 minuten naar boven verschuift voor elk uur dat er per dag wordt gegamed. Volgens een ander onderzoek geeft elk meer-uur dat er per dag wordt gegamed een verschuiving van 7 minuten later naar bed en 14 minuten later opstaan. Dat onderzoek ging over volwassen.

Sommige mensen gaan later naar bed omdat ze de tijd vergeten wanneer ze druk bezig zijn met gamen of computeren. Een andere verklaring is dat je van gamen en computeren actief wordt. Lichamelijk kun je denken aan een verhoging van de hartslag, ademhaling en bloeddruk. De lichamelijke-, geestelijke- en emotionele opwinding die het gamen en computeren geeft kan ervoor zorgen dat je minder snel slaperig wordt en daardoor later naar bed gaat. Het licht van het beeldscherm heeft ook een activerende werking. Je lichaam denkt daardoor dat het nog dag is.

Langer nodig om in slaap te vallen:
Een actieve lichaam en geest kunnen er ook voor zorgen dat wanneer je eenmaal in bed ligt je langer de tijd nodig hebt om in slaap te vallen. Meerdere studies hebben aangetoond dat gamen in verband staat met een langere tijd die nodig is om in slaap te komen. Wie later inslaapt zal de neiging krijgen om langer in bed te blijven liggen wanneer dat mogelijk is. Het risico daarvan is dat je je slaap-waakritme verschuift of zelfs omdraait.

Slaaptekort:
Wie later naar bed gaat, niet direct inslaapt en toch vroeg op moet voor school of werk heeft kans op een slaaptekort. Een slaaptekort kan ervoor zorgen dat je overdag moe en slaperig bent en heeft een negatieve invloed op je stemming, motivatie en functioneren overdag. In meerdere studies werd aangetoond dat meer beeldschermtijd (en meer uren gamen op een dag) verband houden met je niet voldoende uitgerust of uitgeslapen voelen overdag. Meerdere studies tonen een verband aan tussen computergebruik/gamen en een kortere slaapduur. Uit één studie kwam bijvoorbeeld dat jongeren die vaak internet gebruikten tijdens bedtijd gemiddeld 51 minuten korter sliepen dan jongeren die dat niet deden.

Veel verschillende apparaten:
Het aantal apparaten in de slaapkamer (zoals tv, computer, spelcomputer, telefoon) staat in verband met een slechtere slaapkwaliteit bij jongeren. Liever niet teveel apparaten in de slaapkamer dus. Ook het gebruiken van meerdere apparaten tegelijkertijd (multitasken) voor het slapen gaan wordt afgeraden.  

Tips voor een goede nachtrust:
  • Beperk het aantal apparaten in de slaapkamer.
  • Vermijd of beperk beeldschermgebruik voor het slapen gaan. Ouders: maak afspraken met je kind over beeldschermgebruik in de avond. Bijvoorbeeld 1 uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer of spreek af dat apparaten bij jou worden ingeleverd tegen bedtijd.
  • Beperk fel licht ’s avonds zoveel mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld de schermverlichting van het beeldscherm minder fel zetten. Zorg er ook voor dat je niet te dicht op je scherm zit.
  •  Zet je smartphone of tablet op stil als je gaat slapen.
  • Stel een vast tijdstip van naar bed gaan in en sta zoveel mogelijk op dezelfde tijd op. Ouders: bepaal als ouder het tijdstip waarop je kind naar bed gaat.  
  • Doe meer aan lichamelijke activiteit overdag.
  •  Drink minder cafeïne overdag en drink geen cafeïne meer aan het einde van de dag.
  • Doe ’s avonds alleen nog rustige activiteiten. 

Zoek opnieuw
Stel jouw vraag